Kontrast:   normalny wysoki  |  obrazy:   kolorowe czarno-białe  |  Normalny układ strony Szeroki układ strony  |  A- A A+

Grupa Mądre Sowy - Zadania dydaktyczne na miesiąc wrzesień - III tydzień




WRZESIEŃ -III TYDZIEŃ

Zadania dydaktyczne - grupa „Mądre Sowy”

 

Krąg tematyczny: Jak być super bezpiecznym?

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;

  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;

  • pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;

  • porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;

  • dbanie o porządek na półkach indywidualnych;

  • uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);

  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo –ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;

  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;

  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);

  • przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;

  • bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;

  • wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;

  • dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwag na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;

  • spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;

  • przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;

  • przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);

  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;

  • poznawanie zasad ruchu drogowego dotyczących prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach;

  • poznawanie zasad zagrażających bezpieczeństwu: oddalania się od rodziców (opiekunów) w miejscach publicznych, bawienie się w miejscach niedozwolonych (np. przy ulicy), wpuszczanie do mieszkania, pod nieobecność rodziców, obcych ludzi; rozmawianie z obcymi ludźmi; bawienie się lekarstwami, środkami chemicznymi; samowolne korzystanie z urządzeń elektrycznych.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;

  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;

  • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;

  • cieszenie się z sukcesów innej osoby;

  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;

  • dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;

  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;

  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;

  • współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;

  • uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;

  • szukanie kompromisu w trudnych sprawach;

  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;

  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;

  • cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;

  • pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;

  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;

  • współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;

  • unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne;

  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;

  • odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;

  • oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;

  • opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;

  • poznawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie;

  • zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego, z wykorzystaniem zabawa tematycznych, literatury, wycieczek.

Językowa aktywność dziecka:

  • aktywne słuchanie rozmówcy;

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;

  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;

  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;

  • poznawanie nazwisk wybranych autorów książek dla dzieci, takich jak: D. Wawiłow, D. Gellner, W. Chotomska, J. Tuwim, J. Brzechwa;

  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;

  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;

  • zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;

  • całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymieniane);

  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);

  • układanie rymów do podanych słów;

  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np.: przelewanie płynów, przesypywanie lub rozsypywanie różnych materiałów;

  • słuchanie znanych osób, rozpoznawanie ich po głosach;

  • uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;

  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;

  • rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela lub chętne dziecko;

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;

  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;

  • śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;

  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;

  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;

  • oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;

  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;

  • bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych;

  • posługiwanie się zabawkami na baterie;

  • wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;

  • nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;

  • śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;

  • wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania...) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;

  • poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;

  • dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;

  • dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

  • dzielenie się swoimi zainteresowaniami;

  • dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;

  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;

  • uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy, itp.);

  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce) i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);

  • poruszanie się pod dyktando nauczyciela;

  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);

  • nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczony do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem);

  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;

  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;

  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo –skutkowego, poznawania samego siebie.

 



« Cofnij



©2018 Publiczne Przedszkole w Młochowie.

Deklaracja dostępności

Projekt i realizacja: 10M